דיוק ומזל, התמסרות וחסד

לא מזמן קיבלתי איחול "התמסרות, חסד ואהבה גדולה". זה היה איחול מאוד גדול ליום חול, ולא ידעתי בדיוק מה עלי לעשות איתו. למרבה המזל באותו סוף-שבוע יצאתי לריטריט מדיטציה בשתיקה בנושא "אוּפֵּקְּהָ", אז היה לי קצת פנאי וזמן לשבת עם האיחול הזה.

המנחים בריטריט לא מצאו, או לא הציעו, תרגום עברי לאוּפֵּקְּהָ, או equanimity באנגלית, והעדיפו לא להשתמש להשתמש ב"שיוויון-נפש", שיוצר לנו קונטציה של אדישות דווקא, כאילו שום דבר לא מזיז. אני ברשותכם  מוצא שהמונח העברי ישוב-נפש דווקא מתאים. הנפש שבה, הנפש יושבת, מתיישבת.

התרגול על הכרית, יחסית למצב ש"לא קורה בו כלום", מספק כל מיני נקודות מבט מעניינות. בצורה מפתיעה על הכרית מתחולל לא פעם מאבק. מתרגלים רבים נוטים לתרגל בחוזקה. הרצון להיות נוכח, להצליח בתרגול, יושב איתם על הכרית כל פעם שהנוכחות בורחת, שהתודעה עוזבת את הנשימה ויוצאת לה לספארי זכרונות או דמיונות, הם מרגישים שכשלו, מה שכמובן יכול להיות מלווה בתחושת כעס, או רצון עז יותר להצליח מ-ע-כשיו.

הנטיה שלי הפוכה. אני נוטה לא "להתאמץ" יותר מדי. ופעמים רבות אני מוכן לשבת שעה בשתיקה בלי שום נסיון לעשות משהו. לפעמים אני אחזור לנשימה, אבל התודעה שלי בגדול תתרוצץ לאן שבא לה, כמו אותו גור כלבים שמדבר עליו הבודהה. לפעמים אני חושש שאין לי "סמכות פנימית". היד קצת נינוחה מדי, לא יציבה מספיק.

זה דימוי שקיבלתי מאחד המורים. הדימוי של לתרגל ביד פתוחה. לא אגרוף קמוץ שמנסה לאחוז, וגם לא יד נוקשה שמנסה להדוף ולהרחיק דברים.

כאן נכנסת לסיפור ההתמסרות. לא משנה מה אנחנו מתרגלים, מה אנחנו עושים: אם אנחנו מתרכזים בנשימה, מציירים ציור, כותבים רשימה לבלוג, או מתכנתים אפליקציה. יש לנו התמסרות לעניין, האפשרות שלנו לעשות את הדבר הכי טוב שאנחנו יכולים. עשייה נכונה, בטח אפשר לקרוא לזה.

אני לא רוצה להגיד ש"העיקר הכוונה", אני רוצה להגיד שגם ככה אנחנו שולטים רק בה, אז אין לנו מה להיות מוטרדים.

(ואני נזכר בההרצאה המצויינת של אליזבט גילברט, שתמיד כדאי לשמוע שוב. כשאנחנו מזדהים יותר מדי עם התוצאה של מעשינו ההצלחה מסוכנת לא פחות מהכישלון.)

בעברית יש לנו את הבניין הזה, התפעל, שהוא מיוחד בכך שהוא מאחד בין הנושא והמושא. הדבר פועל על עצמו. ולכן התמסרות היא לא פעולה שלנו החוצה אלא פנימה. התמסרות היא תמיד ביננו לבין עצמנו.

ואז חשבתי שהתמסרות זה דיוק, ונזכרתי במשפט שאני מאוד אוהב מ"הזקן והים" של המינגווי. הזקן יושב בסירה שלו, אחרי שמונים וארבעה ימים בהם לא תפס דג, והוא חושב איך כל הפתיונות שלו נמצאים בדיוק בעומקים שהוא רוצה שהם יהיו, כמו פלס, לעומת דייגים אחרים שנותנים להם להגרר בזרם.

"אבל, הוא חשב, אני שומר אותם בדיוק. רק שאין לי מזל עוד. אבל מי יודע? אולי היום. כל יום הוא יום חדש. טוב להיות בר-מזל. אבל אני מעדיף להיות מדוייק. ככה כשהמזל מגיע אתה מוכן."

"“But, he thought, I keep them with precision. Only I have no luck any more. But who knows? Maybe today. Every day is a new day. It is better to be lucky. But I would rather be exact. Then when luck comes you are ready.”

ההתמסרות, הדיוק, העשייה הנכונה הזאת. זה מה שיש לנו, ואני חושב שאנחנו גם ידעים מצויין מתי במקום לדייק אנחנו מזייפים, במקום להתמסר מזניחים. (וישר אני רוצה לכתוב שזה גם בסדר, כנראה שוב החלק נטול הסמכות הפנימית שבי).

וכל השאר זה המזל של הזקן, או החסד מהאיחול שבו התחלנו. אנחנו כאן, על הכרית עם הנשימה שלנו, או בסירה עם הפתיונות,  או סתם בחיי היום-יום שלנו עושים את הדברים שאנחנו עושים, ואין לנו יותר לעשות. יבוא החסד, המזל, הלא-משנה איך נקרא לדבר הזה שלא תלוי בנו, ונזכה בנוכחות, נתפוס דג, נצליח במעשינו.

לא יבוא? מה יש לנו חוץ מלהמשיך לשבת, לצאת לים גם ביום השמונים ושש עם הפתיונות בדיוק בעומקים הנכונים, לנסות שוב. להשאר מסורים ומדוייקים.

מורה אחד נתן דימוי יפה למדיטיציה. הוא אמר שאנחנו יושבים ומחכים לפרפר, ולפעמים הפרפר מגיע ומתיישב לנו על הברך, וכיף לנו ואנחנו אומרים "איזה יופי, פרפר!" ולפעמים לא, אבל בכל מקרה כל מה שיש לנו לעשות זה לשבת בשקט, גם כשהפרפר נמצא, וגם כשהוא לא.

נראה לי דווקא קשה יותר לשבת בשקט כשהפרפר נמצא. היד ישר מתפתה להתכווץ, לאחוז. קשה יותר להיות מדוייק כשיש לך מזל מאשר כשאין לך. דווקא כשאנחנו מצליחים בחיים אנחנו צריכים לזכור יותר שהחסד והמזל לא מגיעים מאיתנו, רק העשייה הנכונה שאנחנו נותנים. ההתמסרות.

דיוק ומזל, התמסרות וחסד. ואולי דג, אולי פרפר, אולי אהבה גדולה.

אולי יד פתוחה.

*

*

*

3 מחשבות על “דיוק ומזל, התמסרות וחסד

  1. פינגבק: ידיים גדולות וחזקות | מה יש

כתיבת תגובה

